Ciąża, Dziecko, Poród - Tik-tak.pl
Przed ciążą Ciąża Poród Dziecko Kolorowanki Gry Online Forum
Reklama w Tik-tak.pl
Ciążowe nudności
nudności w ciąży | ciążowe dolegliwości |

Ciąża to szczególny okres w Twoim życiu, wszystko się zmienia także Twoje ciało. Mimo to jesteś szczęśliwa i ze zniecierpliwieniem wyczekujesz momentu rozwiązania - spokojnie zostało jeszcze dziewięć miesięcy, które nie zawsze będą łatwe...




Tak, pewnie cierpisz na przewlekłą niestrawność?

Najczęstszym i chyba najbardziej rozpoznawalnym objawem ciąży nie jest wbrew przekonaniom wielu, brak comiesięcznego krwawienia. Spora liczba kobiet nawet ten fakt, potrafi sobie wytłumaczyć w odpowiedni dla siebie i otoczenia sposób. Przecież brak miesiączki niekoniecznie musi oznaczać zajście w ciążę. Oczywiście, że nie! Niekiedy nadmiar codziennych obowiązków i pojawiający się z tego powodu stres potrafią nieźle namieszać w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu i nawet zazwyczaj regularny cykl może się wydłużyć. Poza tym do tego niekiedy dochodzi zmiana klimatu. Przecież korzystamy z ofert wycieczkowych, wczasowych i odwiedzamy różne kraje. Zmiana klimatu ma wpływa na właściwe działanie naszego organizmu. Niekiedy wpływ leków także może być przyczyną opóźniającego się okresu lub może to być sygnał jakiegoś schorzenia. I tak wynajdujemy sobie różne teorie, aby tylko wybronić się przed myślą o tym, że faktycznie jesteśmy w ciąży. Co się dzieje, zanim w końcu zdecydujemy się na wykonanie testu ciążowego? Co nas ostatecznie popycha do odwiedzenia ginekologa? A właśnie pojawiające się nudności. Na ten fakt trudno nam znaleźć wytłumaczenie. Chociaż wiele kobiet, które nie planowały ciąży i nie chcą dopuścić do siebie myśli o tym, ze właśnie w nią zaszły, pewnie próbowałoby swoich sił w wynajdywaniu dziwacznych wytłumaczeń pojawiających się nudności.  Bo może to jakieś przewlekła niestrawność żołądka? Nieważne, że taka nie istnieje. No, ale inne objawy, wygrywają w walce o zachowanie pozorów. Test lub wizyta u ginekologa rozwiewają ostatecznie wszystkie wątpliwości i teorie. Ciążę stwierdzono. Tylko, czy można coś zrobić z męczącymi nudnościami? Może wcale nie muszą się pojawiać?

Dlaczego tak musi być?

Z pewnością wiele kobiet w ciąży, które męczą częste nudności zadaje sobie to pytanie. Czy nie dość różnych dolegliwości, wyrzeczeń, ograniczeń, a niekiedy dyskryminacji? Jeszcze te nudności, które wyczerpują jak nic innego. I chociaż nie wszystkie ciężarne muszą się z nimi borykać, to prawie 75 % przyszłych mam musi je po prostu przejść. Trudno jest ustalić jak długo mogą trwać. Zazwyczaj pojawiają się około 6 tygodnia ciąży, a czasem w późniejszym okresie. Mogą dokuczać tylko do końca pierwszego trymestru, czyli do jakiegoś 12-14 tygodnia, ale zdarza się, że kobieta musi ich doświadczać o wiele dłużej. Niekiedy towarzyszą jej przez cały okres ciąży. Ktoś powie, jak to możliwe, żeby przez całych 9 miesięcy męczyć się z nimi? A jednak często się tak właśnie dzieje. I nie ma się, co dziwić, bo jest to jeden z najnormalniejszych objawów ciąży, który jak wiele innych procesów, powodowany jest sporymi zmianami w organizmie kobiety. W tym wypadku winą, spokojnie można obarczyć hormony, których ilość znacznie wzrasta oraz poziom cukru we krwi, który waha się raz w jedną, raz w drugą stronę. I chociaż bardzo często spotykamy się z określeniem „porannych nudności”, tak naprawdę te mogą dopadać i dopadają ciężarne panie prawie o każdej porze dnia. Niekoniecznie muszą zdarzać się, co rano, gdy zaraz po przebudzeniu następuje tradycyjna już wędrówka do toalety na siusianie. Wiele przyszłych mam skarży się na nudności na parę godzin po wstaniu z łóżka, popołudniami, gdy wracają z pracy do domu, porą wieczorną. A nawet zdarza się tak, że pory, gdy nudności pojawiają się, są bardzo nieregularne. Niewiele kobiet ma powiedzmy sobie szczerze ten komfort fizyczny, ale i psychiczny, że nie musi przechodzić przez nudności w ogóle. Trudno określić, czym to jest powodowane. Natura ciągle skrywa przed nami swoje tajemnice i tak też w tym wypadku nie daje nam do końca odpowiedzi, dlaczego niektóre mamy nie muszą się tak męczyć. Jednak zdecydowana większość, musi je jakoś przetrwać. Pytanie tylko, jak? Na każdą kobietę działają jednak inne metody. Sprawdźmy w takim razie, jakie sposoby podpowiadają nam poradniki dla przyszłych mam.

Nie daj się głodowi!

Chociaż niekiedy może dopaść nas ogromna ochota na sprawienie sobie „przyjemności” i zafundowanie sobie nie lada wyżerki, musimy pamiętać, że w czasie ciąży jedzenie jednorazowo sporej ilości pokarmu lub wypijanie na raz dużej ilości płynów nie jest wskazane. Zresztą nie tylko podczas ciąży. Tyle, że w tym czasie nasz żołądek łatwiej i chętniej toleruje mniejsze porcje. Dlatego właśnie, koniecznie trzeba unikać spożywania dużych posiłków. Lepiej jeść małe porcje, ale częściej. Pozwoli to nam na ochronę przed uczuciem głodu. Wtedy, bowiem żołądek produkuje większe ilości kwasu żołądkowego, który nie mając produktów do trawienia, trawi własną wyściółkę. Wskazane jest konsumowanie 6 mniejszych posiłków dziennie i zapobieganie pojawiania się uczucia głodu, dzięki wartościowym przekąskom w formie suszonych lub świeżych owoców.

A może imbir?

Niektóre przyszłe mamy chwalą sobie bardzo imbir. Ponoć to on pomaga im pozbyć się nudności. Jeżeli tylko nie przeszkadza nam smak imbiru – niektóre kobiety wręcz go nie znoszą, zawsze można wypróbować tę metodę. I tak do szklanki należy wlać przegotowaną wodę i wsypać do nie 2 łyżeczki sproszkowanego imbiru. Jeśli ktoś woli lub bardziej odpowiada mu taka możliwość, zawsze zamiast sproszkowanego może do szklanki z gorącą wodą włożyć plaster świeżego imbiru. Imbirem można także doprawiać przygotowane posiłki i pałaszować wypieki z jego dodatkiem.

Tradycyjnie już mięta

To, że napar z mięty jest chyba najbardziej znanym środkiem na wszelkie problemy z żołądkiem, nie trzeba tłumaczyć. Mięta ma właściwości bakteriobójcze i przeciwzapalne. Działa też przeciwskurczowo i żółciopędnie. Pobudza do pracy cały układ trawienny. Mięta w wielu przypadkach łagodzi mdłości. Praktyczne w użyciu saszetki z suszoną miętą dostępne są w aptekach lub bielarniach. Codziennie wypita miętowa herbatka z pewnością załagodzi pojawiające się mdłości. Ale można ją także pić tylko wtedy, gdy robi nam się niedobrze. Ważne jest natomiast to, aby zaparzoną miętę pić wolno i małymi łyczkami. Ponoć pomaga także jej wąchanie. Więc poczujmy miętę!

Cytryna dobra na wszystko

Jednym pomaga imbir, drugim, herbatka miętowa, a inne kobiety znajdują ukojenie w działaniu świeżej cytryny. Rożne są zalecenia. Świeżo wyciśnięty do szklanki z przegotowaną wodą sok z cytryny można wypijać w ciągu dnia, nawet do kilku razy dziennie. Jednak niektórym ciężarnym pomaga wypicie go tylko raz w ciągu dnia. Ale wtedy ważne jest to, aby zrobić to zaraz po wstaniu z łóżka. Woda nie może być gorąca, powinna być letnia.

Dbaj o ruch

Nie można zapominać o ruchu. Ponieważ podczas okresu ciąży nie powinno się poddawać organizmu zbyt dużemu wysiłkowi fizycznemu, wszelkie ćwiczenia powinny być wykonywane w formie lekkiej gimnastyki. Jednak nie każda ciąża przebiega bez problemów, dlatego nie wszystkie panie mogą sobie pozwolić na ćwiczenia. Ale jest sposób na zachowanie odpowiedniej ilości ruchu podczas ciąży. Aby organizm odpowiednio się dotlenił warto korzystać ze spacerów. Najlepiej niezbyt długich, ale w miarę systematycznych. Dotleniony organizm nie odczuwa tak kłopotliwe pojawiających się nudności.

Pamiętaj o witaminie B6

W czasie ciąży bardzo ważna jest dbałość o zapewnienie w konsumowanych posiłkach odpowiedniej ilości witamin i związków mineralnych. Dlatego wiele kobiet ma zalecone w tym czasie oprócz specjalnej diety, przyjmowanie środków witaminowych, które uzupełniają wszelkie braki w organizmie. A jak wykazały badania naukowe, szczególną rolę w zapobieganiu mdłościom spełnia witamina B6. Dlatego warto pomyśleć w czasie ciąży o wzbogaceniu diety w produkty zawierające tę witaminę. I tak dobrze jest częściej niż zwykle sięgać po ryby, awokado, banany, kasze, brokuły, zielony groszek, marchew, mleko lub mięso drobiowe.

Nie śpiesz się

Ciąża to chyba jedyny tak uprzywilejowany czas w życiu każdej kobiety. Na co dzień zapracowana i zabiegana, wtedy wręcz przeciwnie. Kobieta ciężarna powinna oszczędzać się i nigdzie nie śpieszyć. A pośpiech tylko wzmaga nudności. Dlatego dzień rozpoczynajmy w wolnym tempie. Czy chcemy czy nie, na tych 9 miesięcy musimy wyzbyć się szybkiej porannej zrywki z łóżka. Uwierzmy, że wolne wstawanie i brak pośpiechu są bardzo przyjemne! Po przebudzeniu poprzeciągajmy się lekko, pokręćmy w łóżku lub poleżmy sobie wygodnie w bezruchu. Schrupmy smacznego krakersa i napijmy się wody z sokiem z cytryny. Dopiero po kilkunastu minutach wolno wstańmy i rozpoczynajmy nowy dzień. A w ciągu dnia nie śpieszmy się nigdzie. Pamiętajmy pośpiech oprócz wzmagania mdłości, może być także powodować niebezpieczne dla nas i naszego dziecka sytuacje. 

Nie poddawaj się stresowi

Stres potrafi powalić z nóg nawet rosłego faceta. Jest chyba najgorszym wrogiem człowieka, bo próbuje go pokonać od środka i atakuje z dużą siłą. Niekorzystnie wpływa na cały nasz organizm zakłócając jego podstawowe funkcje. A dla kobiet ciężarnych i dla noszonych przez nie w brzuchu maluchów jest szczególnie niebezpieczny. Dlatego każda przyszła mama powinna unikać sytuacji stresujących nie tylko w pracy, ale także w domu. A to właśnie zestresowane, przyszłe mamy są najbardziej narażone na pojawianie się nudności. Dlatego postarajmy się ograniczyć stres na tyle na ile jest to tylko możliwe.

Uzupełniaj poziom płynów

Jeśli walczymy z mdłościami i pojawiającymi się najczęściej w ich efekcie wymiotami to koniecznie musimy dużo pić. Tyle, że nie dużo na raz. Utrata sporej ilości płynów z organizmu może doprowadzić do jego odwodnienia. Picie niektórych soków owocowych lub napojów może tylko wzmagać mdłości, dlatego warto zawsze mieć przy sobie najbardziej neutralną, niegazowaną wodę mineralną. A jeżeli nawet picie wody tylko wzmaga wymioty, koniecznie trzeba zadbać o obecność w jadłospisie takich warzyw i owoców, które mają w swoim składzie duże ilości wody. Mogą to być melony, owoce cytrusowe lub sałata.

Unikaj drażniących zapachów


Węch w czasie oczekiwania na dziecko jest bardzo wyostrzony. Nieraz, tak silnie, że przeszkadzają nam zwykłe codzienne zapachy. Nagle gotowanie staje się istnym koszmarem. Nie możemy stosować ulubionych kosmetyków, które do tej pory koiły nasze zmysły, a teraz tylko pobudzają nudności. Już nie mówiąc o środkach stosowanych do utrzymania czystości. Dlatego jedynym sposobem jest unikanie drażniących nas woni i ograniczenie stosowania kosmetyków o intensywnym zapachu.

A co z dietą?

Właściwa dieta w czasie ciąży może nawet ograniczyć pojawianie się nudności. A dieta bogata w białka i dużą ilość węglowodanów z pewnością w tym pomoże. Ważne jest, aby zapewnić sobie, a tym samym rozwijającemu się dziecku wszystkich koniecznych do tego procesu wartości odżywczych, witamin i soli mineralnych. Dlatego należy dbać o to by w jadłospisie znajdowały się produkty wysokobiałkowe (białko to budulec) takie jak produkty nabiałowe, mięsa drobiowe, chude mięso wołowe, ryby morskie, jaja. Ważne są także orzechy, pełnoziarniste pieczywo, kiełki pszeniczne. Bogate w wapń jogurty, maślanki, brokuły, figi, mleko, twarożki. Produkty bogate w żelazo jak wątróbka, kapusta, dynia, szpinak, suszone owoce. Nie wolno zapominać o codziennym jedzeniu dużej ilości świeżych warzyw i owoców.

Nic nie pomaga? Idź do lekarza!

Niekiedy zdarza się tak, że żadna z wypróbowanych metod nie pomaga. Nudności tylko się nasilają i nasilają. Taki stan jest bardzo niebezpieczny. Wtedy wymioty i nudności są na tyle poważne, że wymagają wsparcia farmaceutyków. Dlatego jeżeli mamy kłopoty z ciągłymi wymiotami i nie możemy znaleźć dla siebie żadnej praktycznej metody wypróbowanej i polecanej przez inne kobiety, czy poradniki, nie należy czekać na cud. Koniecznie trzeba skonsultować się z lekarzem prowadzącym ciążę, który wskaże dostępne bez recepty bezpieczne środki farmakologiczne. Nie próbujmy przeczekać bardzo uporczywych i częstych nudności i wymiotów pocieszając się, że w końcu miną. Taka postawa może zaszkodzić nie tylko nam, ale w głównej mierze rosnącemu w naszym brzuszku maluchowi. A przecież zdrowie dziecka jest dla każdej matki najważniejsze.
forum ciąża, forum dla rodziców, forum dziecko





Antykoncepcja
Chcę być w ciąży
Ciąża - Porady
Kalendarz ciąży - tydzień
Kalendarz ciąży - miesiąc
Kalendarz ciąży - trymestr
Odzież ciążowa
Zdrowie w ciąży
Uroda w ciąży
Wszystko o porodzie
Mój poród
Zdrowie dziecka
Wychowanie dziecka
Dziecko - Porady
Zakupy dla dzieci
Odzież dziecięca
Wózki dla dzieci
Foteliki dla dziecka
Zabawki
Pokój dziecięcy
Akcesoria dla mamy i dziecka
Wydarzenia dla Rodziców i Dzieci
Bajki i wierszyki dla dzieci
Kolorowanki
Gry i zabawy dla dzieci
Kuchnia dla dzieci - Przepisy
Mam dziecko - zdjęcia dzieci


 
Przeczytaj także
» BeSafe Pregnant - bezpieczeństwo przyszłych mam
» Kalendarz ciąży - Tydzień 19
» Gry i zabawy dla dzieci - 3 miesiąc
» Noworodek - Opieka i zabiegi pielęgnacyjne
» Włosy w ciąży
» Zgadnij co mam na myśli
» Ciężki problem nóg
» Rowerek dla dziecka - jak wybrać ?
» Autorskie warsztaty wokalne Karoliny Glazer
» Jak rozwijać talent dziecka w wieku przedszkolnym
» ODLOT, zdobywca dwóch Złotych Globów, już 5 lutego na DVD i Blu-ray!
» Tysiące nagród w promocji Haribo
» Dieta dobra dla mózgu dziecka
» Propozycja dla najmłodszych - Strażak Sam i Świnka Chudzinka w marcu na kanale JimJam
» Przygotuj się do porodu
» Moda Coccodrillo ? nowa kolekcja na wiosnę i lato 2009
» In Vitro
» Odżywianie w ciąży
» MAM Clip - Klips do smoczka
» Dolegliwości w ciąży

Tik-takowa sonda
Gdzie rodziłaś swoje dziecko?

W szpitalu
W klinice
W domu

  + wyniki

 
Wyprawka dla dziecka  Rodzice  Strach przed porodem  Zabawki   Ciąża tydzień po tygodniu Jaka dieta w ciąży Moda ciążowa Rozstępy w ciąży  Przebieg porodu


P O L E C A M Y:

Moda, Uroda, Kosmetyki, Fryzury, Plotki:
Serwis dla kobiet NaObcasach.pl



Wszelkie porady i artykuły z tematyki Ciąża, Poród, Dziecko zawarte w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym. Konsultuj się zawsze z lekarzem! Kopiowanie, powielanie, rozpowszechnianie treści i fotografii bez zgody redakcji zabronione.

Wszelkie prawa zastrzeżone (c) 2006-2010 Kwiatkowski Media Networks / reklama / kontakt