Ciąża, Dziecko, Poród - Tik-tak.pl
Przed ciążą Ciąża Poród Dziecko Kolorowanki Gry Online Forum
Reklama w Tik-tak.pl
Aktywne dziewięć miesięcy
sport w czasie ciąży | aktywne dziewięć miesięcy |

Od dawna wiadomo, że sport wpływa pozytywnie nie tylko na naszą sylwetkę, ale również na całe ciało. Przyszłe mamy, które w czasie ciąży były aktywne fizycznie potwierdzają, że sport wpłynął na ich samopoczucie oraz na całe ciało.



Ciąża trwa około 280 dni, czyli 40 tygodni, które dzieli się na 3 trymestry. Pierwszy to 1 - 13 tydzień, drugi to 14 - 26 tydzień, a trzeci 27 - 42 tydzień (Przeczytaj także Kalendarz ciąży). W każdym z tych okresów pod wpływem hormonów - głównie relaksyny, estrogenu, progesteronu, oksytocyny, prolaktyny, zachodzą różne fizjologiczne i psychologiczne zmiany, które mają specyficzne objawy.

Wielomiesięczne oczekiwanie na dziecko to nie sielanka. Kobieta w ciąży przeżywa dużo rozterek i niepokojów. Istnieje jednak wiele metod na poprawę jej samopoczucia. Może to być kino, mile spędzony wieczór z partnerem, rodziną czy przyjaciółmi, słuchanie muzyki, ciepła kąpiel, szkoła rodzenia i wiele innych.

Jednak najlepszą metodą poprawy samopoczucia, również przyszłych mam, jest RUCH. Kobiety w ciąży, które ćwiczą, uczą się kontrolować własne ciało, co sprawia, że mniej boją się porodu. Ponadto, przy zmianach poziomu hormonów, sport łagodzi stres i rozdrażnienie, pozwalając wrócić do równowagi emocjonalnej.

Jakie sporty polecane są kobietom w ciąży?

Idealne ćwiczenia dla przyszłych mam to pływanie, piesze wędrówki, długie spacery, aerobik, siłownia, joga, stretching, spokojny taniec i wolne biegi.

Jakie korzyści wynikają z uprawiania ćwiczeń podczas ciąży?

Ruch poprawia cyrkulację krwi, chroni przed skrzepami, żylakami czy hemoroidami. Ponadto zapobiega zaparciom, zwiększa siłę mięśni, która potrzebna jest przy porodzie, a wyćwiczone mięśnie grzbietu zmniejszają bóle kręgosłupa. Natomiast wzmacnianie mięśni klatki piersiowej poprawia kształt piersi i zapobiega ich późniejszemu zwiotczeniu.

Ćwiczenia dostarczają dodatkowej dawki tlenu matce i dziecku, zmniejszają obrzęki rąk i stóp oraz zapobiegają nadmiernemu przyrostowi masy ciała, dzięki czemu ułatwiają powrót do formy po porodzie. Szczególnie polecamy zajęcia organizowane w klubach fitness, które często są kontynuacją zajęć sprzed ciąży, ale uwzględniają odmienną fizjologię w tym okresie. Są to zajęcia, prowadzone z piłkami lub bez, przeznaczone wyłącznie dla kobiet ciężarnych, które ćwiczyły przed zajściem w ciążę, a ich lekarz nie znalazł żadnych przeciwwskazań do uprawiania sportu.

Przy doborze treningu należy wziąć pod uwagę formę sprzed ciąży. Jeśli kobieta ćwiczyła często i dużo, wysiłek w czasie ciąży może być większy niż u ciężarnej, która przed ciążą uprawiała sport rzadziej i mniej intensywnie. Podczas wykonywania jakichkolwiek ćwiczeń powinno się unikać gwałtownych ruchów, szczególnie szerokiego zakresu ruchów w stawach – w czasie ciąży stawy mają zmniejszoną stabilność.

Pod wpływem działania relaksyny, najbardziej narażony na urazy jest kręgosłup i miednica. Alternatywą do zajęć fitness są wybrane ćwiczenia na siłowni. Mogą to być zarówno ćwiczenia wzmacniające, rozciągające, jak i aerobowe. Ćwiczenia te, podobnie jak zajęcia fitness, poprawią samopoczucie fizyczne i psychiczne kobiety ciężarnej, a także lepiej ją przygotują do porodu.

Biorąc pod uwagę zalety aktywności fizycznej, nie pozostaje paniom w ciąży nic innego, jak znaleźć chwilę wolnego czasu dla siebie i oddać się regularnym treningom. 

Kiedy przyszłe mamy nie powinny uprawiać sportu?

Gdy ma się podwyższone ciśnienie, przedwczesne bóle, krwawienia, wszelkiego rodzaju infekcje lub ciążę mnogą.

Jakie sporty zakazane są w czasie ciąży?

Sztuki walki, gra z piłką, narty, zwłaszcza wodne, jazda konna, skoki na bungee lub ze spadochronem, nurkowanie. Zaleca się ostrożność przy ćwiczeniach obciążających mięśnie brzucha (np. nożyce), a zwłaszcza tych, które wymagają dłuższego leżenia na plecach. W tej pozycji płód może uciskać na żyłę główną dolną, co przeszkadza odpowiedniemu krążeniu krwi i prowadzi do zawrotów głowy.

Mama w dobrej kondycji

Według opinii kobiet uprawiających sport w trakcie tych dziewięciu wyjątkowych miesięcy ćwiczenia pomogły im w:

  • zmniejszaniu bólów kręgosłupa i mięśni
  • zmniejszaniu obrzęku stóp
  • zmniejszaniu dolegliwości drętwienia stóp
  • zmniejszaniu bezsenności
  • poprawieniu ogólnej formy
  • zmniejszaniu lęku przed porodem
  • relaksie
  • osiągnięciu poczucia satysfakcji
  • zwiększeniu energii na dalszą część dnia
  • oderwaniu od realnych problemów takich jak praca
  • zwiększeniu samooceny
  • integracji z innymi kobietami w ciąży, które mają podobne problemy.

Źródło: „Poradnik Apteczny”,   Więcej: www.maxmedicum.pl
forum ciąża, forum dla rodziców, forum dziecko





Antykoncepcja
Chcę być w ciąży
Ciąża - Porady
Kalendarz ciąży - tydzień
Kalendarz ciąży - miesiąc
Kalendarz ciąży - trymestr
Odzież ciążowa
Zdrowie w ciąży
Uroda w ciąży
Wszystko o porodzie
Mój poród
Zdrowie dziecka
Wychowanie dziecka
Dziecko - Porady
Zakupy dla dzieci
Odzież dziecięca
Wózki dla dzieci
Foteliki dla dziecka
Zabawki
Pokój dziecięcy
Akcesoria dla mamy i dziecka
Wydarzenia dla Rodziców i Dzieci
Bajki i wierszyki dla dzieci
Kolorowanki
Gry i zabawy dla dzieci
Kuchnia dla dzieci - Przepisy
Mam dziecko - zdjęcia dzieci


 
Przeczytaj także
» Pudełko pełne rękawiczek
» Rozstępy - zmora ciąży
» Depresja u dziecka ?
» Kalendarz ciąży - Miesiąc 5
» Kalendarz ciąży - Miesiąc 4
» Powrót do dzieciństwa w jedną chwilę - z prażynkami AROMAT
» Kalendarz ciąży - Miesiąc 6
» Kalendarz ciąży - Miesiąc 7
» Kalendarz ciąży - Miesiąc 3
» Kalendarz ciąży - Miesiąc 8
» Pierwsze mycie zębów
» Kalendarz ciąży - Tydzień 21
» Gdy dziecko jest agresywne wobec zabawek
» Jak nauczyć dziecko pomagać innym
» Najczęstsze choroby u dziecka
» Pasożyty w organizmie dziecka
» Trimax Chill fotelik samochodowy 9-36 kg z kolekcji Concord 2009
» Kalendarz ciąży - Miesiąc 2
» Dlaczego Ona ciągle płacze ?
» Palenie przy dziecku - czy jest bezpieczne ?

Tik-takowa sonda
Gdzie rodziłaś swoje dziecko?

W szpitalu
W klinice
W domu

  + wyniki

 
Wyprawka dla dziecka  Rodzice  Strach przed porodem  Zabawki   Ciąża tydzień po tygodniu Jaka dieta w ciąży Moda ciążowa Rozstępy w ciąży  Przebieg porodu


P O L E C A M Y:

Moda, Uroda, Kosmetyki, Fryzury, Plotki:
Serwis dla kobiet NaObcasach.pl



Wszelkie porady i artykuły z tematyki Ciąża, Poród, Dziecko zawarte w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym. Konsultuj się zawsze z lekarzem! Kopiowanie, powielanie, rozpowszechnianie treści i fotografii bez zgody redakcji zabronione.

Wszelkie prawa zastrzeżone (c) 2006-2010 Kwiatkowski Media Networks / reklama / kontakt